برنامه نویسی کودکان
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

 برنامه نویسی و کد نویسی برای سیستم های برنامه نویسی کودکان کامپیوتری همان مفهوم هستند و در جایی بین زبان ریاضی و زبان کلامی قرار می گیرند. برنامه نویسی مانند ریاضیات یک زبان جهانی است، اما برنامه های مختلفی وجود دارد که هر کدام سبک خاص خود را دارند. برخی از زبان های برنامه نویسی عبارتند از جاوا، پایتون، سی پلاس پلاس و بسیاری دیگر.

اگرچه زبان‌های برنامه‌نویسی ممکن است برای بزرگسالانی که هرگز با آن‌ها آشنا نشده‌اند گیج‌کننده‌تر به نظر برسند، اما درک آن‌ها برای کودکان، با درک هنوز در حال توسعه از جهان و محدودیت‌های آن، بسیار آسان‌تر است.

فواید برای کودکانی که برنامه نویسی و کدنویسی را یاد می گیرند

برخی از مزایایی که کودکان در هنگام یادگیری کدنویسی می توانند تجربه کنند می تواند شامل افزایش توانایی تفکر انتقادی، مهارت های حل مسئله، شجاعت انجام کارهای جدید و دشوار، مهارت های ریاضی و موارد دیگر باشد. شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی که کودکان خردسال می‌توانند از آموزش کدنویسی و برنامه‌نویسی بهره ببرند، فرصت غلبه بر موانع جنسیتی است.

 این یک تفاوت شناخته شده است که اکثر برنامه نویسی کودکان کدنویس ها و افراد در دنیای برنامه نویسی مرد هستند. یک راه حل بالقوه برای مبارزه با عدم تعادل جنسیتی در کدنویسی حرفه ای، معرفی کدنویسی به کودکان، اعم از پسر و دختر، در اوایل رشد آنها قبل از شکل گیری مفهوم کلیشه ها است. به این ترتیب، کدنویسی به‌عنوان «یک چیز پسرانه» دیده نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک «مدرسه» درست مانند ریاضیات و علوم به طور کلی دیده می‌شود.

مفاهیمی برای آشنایی کودکان با برنامه نویسی

یک مانع برجسته برای آموزش مفاهیم جدید به بسیاری از کودکان، عدم علاقه به جلب ایرانیان سایبر توجه آنها یا ارتباط مفهوم جدید با زندگی آنها است. شاید مؤثرترین روشی که والدین و مربیان به طور یکسان برای ترغیب کودکان به یادگیری یافته اند، از طریق ترکیب بازی ها باشد، چه بازی های مجازی و چه بازی های دنیای واقعی. ارتباط موضوعات آموزشی فعلی با ایده هایی که قبلاً در دنیای کودک تثبیت شده اند، می تواند درک این مفهوم را بسیار آسان کند. احتمالا اکثر والدین نام بازی Minecraft را شنیده‌اند که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

با این حال، آنچه بیشتر والدین و مربیان ممکن است ندانند این است که Minecraft می‌تواند پایه‌ای عالی برای آشنا کردن کودکان با مفهوم کدنویسی و برنامه‌نویسی باشد. در بازی آیتمی به نام redstone وجود دارد که از طریق استفاده از اشیاء همکار در سطوح خطی، برای ایجاد مدارهای مختلف استفاده می شود. آشنا بنظر رسیدن؟ اگر کودکی تعجب می کند که چگونه برنامه نویسی و برنامه نویسی می تواند با دنیای او مرتبط برنامه نویسی کودکان باشد، سعی کنید به او توضیح دهید که قبلاً همین مفاهیم را در Minecraft پیاده سازی کرده است.

مشابه Minecraft در روشی که کودکان به خلاقیت خود سپرده می شوند تا دنیایی برای خود بسازند، سعی کنید همان مفهوم امکانات بی پایان را با کدنویسی معرفی کنید. بچه‌ها دوست دارند هر چیز جدیدی را که مورد علاقه‌شان است کاوش کنند و آزمایش کنند، بنابراین وقتی فرآیند کدنویسی را درک کردند، اجازه دهید بروند و ببینند در نهایت به کجا می‌رسند. آنچه آنها کشف و خلق می کنند ممکن است شگفت آور باشد.

فعالیت هایی برای آموزش مفاهیم کدنویسی به کودکان

در بخش قبلی Minecraft قبلاً برای آشنا برنامه نویسی کودکان کردن کودکان با مفهوم کدنویسی استفاده شده بود، اما راه‌های دیگری نیز برای معرفی این مفهوم به کودکان وجود دارد. یکی از راه‌هایی که کودکان می‌توانند از طریق آن تجربه‌ای سرگرم‌کننده و عملی با برنامه‌نویسی رایانه داشته باشند، دش و کیو است. این ابزارها می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند با برنامه‌نویسی رایانه‌ای، نگاهی اجمالی به دنیای امکانات بی‌پایان داشته باشند و به بچه‌ها این امکان را می‌دهند تا دوست کوچک خود را بسازند و از طریق کد آنها را زنده کنند.

با حذف کد از قلمرو انتزاعی و قرار دادن آن در دنیای فیزیکی روبروی خود، بچه ها می توانند برنامه نویسی کودکان به صورت بصری ببینند که کد چگونه کار می کند و هر خط چه ارزشی برای کل عملکرد یک کامپیوتر به ارمغان می آورد. علاوه بر این، با استفاده از این 





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: