ابزاری کارآمد برای دانلود اسکرچ
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

 

اسکرچ چیست

 

 

Scratch یک محیط برنامه نویسی بصری است که د دانلود اسکرچ ر آن داستان ها، بازی ها و انیمیشن های تعاملی خود را طراحی/ایجاد می کنید. در حالی که Scrtach با در نظر گرفتن یک دانش آموز کلاس سوم یا چهارم طراحی شده است، افراد در هر سنی می توانند از آن برای یادگیری اصول برنامه نویسی به روشی لذت بخش استفاده کنند! Scratch شامل کشیدن و رها کردن بلوک های مختلف با هم برای نوشتن برنامه ها است و چنین محیطی کاربران را قادر می سازد تا روی منطق تمرکز کنند و از تجربه یادگیری لذت ببرند! برخلاف اکثر محیط‌های توسعه Java/C++، تایپ آزاد وجود ندارد، بنابراین خطاهای نحوی نیز وجود دارد! با این حال، Scratch به جوانان محدود نمی شود - افراد د دانلود اسکرچ ر هر سنی که تجربه برنامه نویسی ندارند می توانند از سادگی آن لذت ببرند و اصول برنامه نویسی را بیاموزند!

 

شروع شدن!

 

 

ما از رابط توسعه برنامه مبتنی بر وب برای برنامه نویسی Scratch استفاده می کنیم:

 

صفحه اصلی: http://scratch.mit.edu/

 

ایجاد جدید: http://scratch.mit.edu/projects/editor/?tip_bar=getStarted

 

 

· هر شیء موجود در Scratch یک sprite نامیده می شود. دانلود اسکرچ  اسپرایت پیش فرض یک گربه است.

 

· پس زمینه sprite Stage OR Backdrop نامیده می شود.

 

· اسکریپت ها را می توان کشیده و به فضای کاری خاکستری (به سمت راست) قرار داد/اضافه کرد. هر گروه از اسکریپت ها با دوبار کلیک کردن روی اولین بلوک اسکریپت یا با راه اندازی رویداد اجرا می شوند.

 

· جن و پس زمینه جدید را می توان اضافه کرد. هر جن و پس زمینه با دنباله ای از اسکریپت ها مرتبط است.

 

تصویر زیر مربوط به نسخه قدیمی اسکرچ است. با این حال، اکثر اجزا هنوز در آخرین نسخه وجود دارند.

 

 

تعداد زیادی کار وجود دارد که می‌توانیم دانلود اسکرچ   با هر شی انجام دهیم - فهرست کردن آنها با هم خیلی طولانی خواهد بود! در عوض، افراد Scratch اقدامات «مرتبط» را با هم گروه‌بندی کرده‌اند و در 10 دسته مختلف قرار داده‌اند. تمام اقدامات در هر دسته نیز دارای کد رنگی هستند.

 

 

 

اسکریپت

 

شرح

 

حرکت - جنبش

 

حرکت، چرخش، تنظیم موقعیت و حرکت جن را تعریف می کند،  دانلود اسکرچ از جمله اینکه وقتی لبه را لمس می کند چه کاری باید انجام شود.

 

به نظر می رسد

 

برای گفتن، فکر کردن، نشان دادن، پنهان کردن، تغییر لباس/پس زمینه و تغییر رنگ، اسپرایت درست کنید. لباس یک اصطلاح فانتزی برای ژست است. هر شی ممکن است دارای چندین حالت یا حالت باشد - می‌توانیم آنها را در حین حرکت تغییر دهیم تا انیمیشن بسازیم! همچنین  دانلود اسکرچ می‌توانیم به تب Costumes برویم تا لباس‌های فعلی را تغییر دهیم و لباس‌های اضافی را ترسیم کنیم!

 

صدا

 

پخش صداهای مختلف، توقف، تغییر صدا و سرعت

 

خودکار

 

خودکار را به سمت بالا، پایین، شفاف کنید، رنگ و اندازه را تغییر دهید - اگر بعد از پایین آوردن خودکار، جسم را حرکت دهید، تا زمانی که خودکار بالا بیاید به کشیدن ادامه خواهد داد!

 

مناسبت ها

 

زمانی که یک رویداد خاص رخ می دهد، می توانیم یک بلوک کد بسازیم. در اینجا چند نمونه برای رویدادها آورده شده است:

 

- یک کلید خاص فشار داده می شود،

 

- ماوس روی یک شی فشار داده می شود

 

- سر و صدای بلند ایجاد کن!

 

کنترل

 

ساختارهای کنترلی مانند if-then، if-then-else، صبر دانلود اسکرچ  تکرار حلقه ها، ... if-then و if-then-else هوشمندی را به برنامه اضافه می کنند! بر اساس یک شرط، می توانیم یک مسیر یا مسیر دیگر را اجرا کنیم! حلقه تکرار به ما امکان می دهد تا # مرحله را دوباره و دوباره تکرار کنیم.

 

حس کردن

 

موقعیت‌های سنجش (مثلاً پایین آوردن ماوس) و سایر اقدامات محیطی  آموزش برنامه نویسی کودکان - این مجموعه غنی از حواس، برنامه‌ها را قادر می‌سازد تا پاسخگو باشند و ما را قادر به انجام انیمیشن‌ها و بازی‌ها می‌کنند.

 

اپراتورها

 

عملگرهای حسابی و منطقی، مولد اعداد تصادفی و چند توابع

 

- ما می توانیم با استفاده از عبارات حسابی محاسبه کنیم، می توانیم شرایط پیچیده را با استفاده از عملگرهای منطقی بررسی کنیم.

 

- مولد اعداد تصادفی ما را قادر می سازد تا شکل های تصادفی بکشیم یا حرکت ها یا چرخش های تصادفی انجام دهیم - با همان کد، اعداد تصادفی ما را قادر می سازند تا اشکال تصادفی را ترسیم کنیم! حتی بازی‌های ساده از تصادفی بودن استفاده می‌کنند تا هر بار که بازی انجام می‌شود، انتخاب‌های تصادفی انجام دهند.

 

داده ها

 

متغیرهای جدید (که در اسکریپت های دیگر استفاده مجدد می شوند) و لیست ایجاد کنید

 

 

 

میانبرهای مفید

 

قلم اسکریپت>>پاک کردن [حرکت قلم روی صفحه را پاک می کند]

 

Script Motion>> رفتن به x: 0 y: 0 [Sprite را در مرکز صحنه قرار می دهد]

 

فایل نوار ابزار>> برگرداندن [بازنشانی sprite برای شروع]

 

 

 

برگه مرجع: tinyurl.com/scratchblocks

 

 

 

 

 

مثال ها

 

1. انیمیشن های ساده با استفاده از 1 شی.

 

گربه را وادار به راه رفتن به جلو و عقب کنید. پس از ساخت این بلوک کد Download scratch ، می توانید به سادگی در هر نقطه از بلوک کلیک کنید تا اجرا شود! دوباره روی آن کلیک کنید تا متوقف شود.

 

وقتی گربه به لبه می رسد چه اتفاقی می افتد؟

 

 





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: