اسکرچ و توسعه مهارت‌های ارتباطی
نوشته شده توسط : مهراب مدیری

بازی پنگ: همه پنگ بلدند، درست است؟ در این تجربه ساده  بازی اسکرچ و در عین حال سرگرم کننده؛ بچه‌ها می‌توانند با استفاده از ماوس یک بازی پنگ در اسکرچ ایجاد کنند تا پارو را هدایت کند و توپ را به سمت حریف برگرداند.

 

نمونه بازی پنگ با ستاره و فضا

 

همه این خلاقیت‌ها و موارد دیگر در رابط کاربری Scratch ساخته شده‌اند،  بازی اسکرچ  بنابراین بیایید نگاهی بیندازیم که بچه‌ها در مسیر ساخت اولین بازی‌شان چه چیزی می‌توانند انتظار تعامل داشته باشند.

 

رابط خراش

 

 

منوی فایل: در اینجا می توان بازی ها را ذخیره کرد (در حساب Scratch یا رایانه) و فایل های پروژه را بارگذاری کرد.

 

تب کد: جایی است که تمام بلوک های کد در آن نگهداری می شوند.  بازی اسکرچ  سازندگان می‌توانند بلوک‌های کد را به Sprites و پس‌زمینه‌ها اضافه کنند تا صحنه‌های خود را متحرک کنند.

 

تب Costumes: اینجا جایی است که Scratch sprites و لباس های آنها را می توان ایجاد و ویرایش کرد.

 

Sounds Tab: اینجا جایی است که فایل های صوتی Sprite را می توان اضافه و حذف کرد.

 

نام پروژه: اینجا نام پروژه ها است.

 

Coding Area: این جایی است که بلوک های کد برای ایجاد  بازی اسکرچ  انیمیشن های Sprite قرار می گیرند.

 

پرچم سبز (شروع): دکمه پرچم سبز یا دکمه شروع برای اجرای کد استفاده می شود.

 

پیش‌نمایش بازی: این پنجره صحنه - یا بازی - را نشان می‌دهد که سازندگان می‌توانند کد خود را پیش‌نمایش کنند و به سرعت ببینند که تغییرات در کد چگونه بر بازی تأثیر می‌گذارد.

 

حساب: اگر با یک حساب به Scratch وارد شوید، این منو شما را آموزش برنامه نویسی پیشرفته  به صفحه «موارد من» می برد که در آن همه پروژه ها نگهداری می شوند.

 

Sprite: Sprites در پانل Sprite نگهداری می شوند. با کلیک بر روی هر Sprite می توانید بلوک های کد متصل به آن را ویرایش کنید.

 

پس زمینه: پس زمینه هنر پس زمینه برای صحنه است.

 

Choose a Sprite: با استفاده از این دکمه در گوشه سمت  بازی اسکرچ  راست پایین، Sprites جدید را می توان به صحنه ها اضافه کرد.

 

در حالی که موارد فوق باید نسبتاً ساده باشد، زمانی که بچه‌ها با خلاقیت‌های خود بیشتر دست به کار شوند، همه چیز واقعاً شروع به جمع شدن می‌کند.

 

چگونه یک بازی در اسکرچ بسازیم

بنابراین، بیایید همه چیز را کنار هم بگذاریم: طوفان فکری، ایجاد بازی اسکرچ  و سفارشی کردن اولین پروژه فرزندتان (و امیدوارم یک بازی محبوب در اسکرچ، در آن صورت).

 

1. طوفان فکری

قبل از پریدن به ساختمان، مهم است که بچه ها در مورد بازی خود و آنچه می خواهند با آن به انجام برسانند فکر کنند. و حتی اگر Scratch یک پلتفرم مبتدی است، برداشتن این مراحل مهم و القای شیوه های خوب طراحی بازی در حال حاضر یک اقدام ارزشمند است.

 

هدف اصلی چیست؟

 

با فکر کردن به انواع بازی های ذکر شده در بالا، برخی از اهداف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

با کلیک کردن بر روی افتادن یا حرکت دادن آیتم های روی صفحه  بازی اسکرچ  با ماوس کامپیوتر تا حد امکان امتیاز کسب کنید. (مانند تاکوهای بالا!)

 

یا با کشیدن اشیاء روی صفحه از قسمتی از صفحه به قسمت دیگر، آنها را جمع آوری کنید. شاید این در حال جمع آوری یک گروه از جوجه هایی است که از قفس فرار کرده اند.

 

شاید هدف پیشرفت در سطوح باشد، زیرا بازیکنان با انتخاب  بازی اسکرچ  مسیرها یا شاخه‌های مختلف، یک داستان تعاملی را تجربه می‌کنند. برای مثال، می‌توان از بازیکنان پرسید که کجا می‌خواهند بروند، بین یک ساحل یا پیست اسکی انتخاب کنند، و سپس در نهایت تجربیات متفاوتی بر اساس انتخاب‌شان آشکار شود.

 

سطح سختی چقدر خواهد بود؟

 

بازی بسیار آسان ممکن است در ابتدا سرگرم کننده باشد، اما می تواند به سرعت قابلیت پخش مجدد را از دست بدهد. و البته، یک بازی خیلی سخت ممکن است منجر به تکرار بازی شود، اما در نهایت به ناامیدی منجر شود. باید تعادل وجود داشته باشد!

 

هدف؟ یک بازی خوب همه جانبه است. درگیر بودن به اندازه بازی اسکرچ  کافی چالش برانگیز است، اما نه آنقدر چالش برانگیز که غیرممکن باشد. این بازیکنان را به ادامه بازی برای دستیابی به امتیازات بهتر و بهتر سوق می دهد!

 

2. یک پس زمینه اضافه کنید

هنگامی که کودک شما نوع بازی را که می‌خواهد بسازد بداند، وقت آن است که عناصر بصری را اضافه کنید! صرف نظر از نوع بازی آنها، احتمالاً به جای یک پس‌زمینه خالی، به نوعی پس‌زمینه می‌خواهند.

 

بنابراین، برای افزودن پس‌زمینه، روی دکمه «انتخاب پس‌زمینه»  بازی اسکرچ  در گوشه پایین سمت راست کلیک کنید تا گزینه‌های هنری پس‌زمینه پروژه را بیابید.

 

اضافه کردن پس زمینه به منوی اسکرچ

 

(وقتی ماوس را روی دکمه قرار می‌دهید، منوی عمودی ظاهر می‌شود، که گزینه‌هایی برای آپلود برای شما دارد تا تصویر پس‌زمینه خود را آپلود کنید، «سورپرایز» که یک انتخاب تصادفی است، «نقاشی» برای فرزندتان. خود را ایجاد کنید، یا "انتخاب" را ایجاد کنید که کتابخانه ای از پس زمینه های از قبل ایجاد شده در دسترس را نشان می دهد.)

 

سپس بچه‌ها می‌توانند پس‌زمینه‌ای را انتخاب کنند که با موضوع بازی اسکرچ  بازی‌شان مطابقت دارد، خواه اقیانوس زیر آب برای بازی کوسه، یا زمین بیسبال، اتاق خواب و غیره.

 

کتابخانه ی پس زمینه های اسکرچ

 

برای بازی خود، زمین بیسبال را انتخاب خواهم کرد.

 

بیشتر بدانید: نحوه تغییر پس‌زمینه‌های Scratch

 

3. Sprite اضافه کنید

علاوه بر پس زمینه، Sprite عنصر حیاتی دیگر برای بازی اسکرچ  اولین بازی کودک شما در Scratch است. به عبارت دیگر، صرف نظر از انتخاب بازی، فرزند شما می‌خواهد/نیاز دارد که یک Sprite داشته باشد.

 

و مانند پس‌زمینه، Sprite را می‌توان سفارشی ساخت یا از میان گزینه‌های از پیش ساخته‌شده که به آسانی در دسترس هستند انتخاب کرد. از آنجایی که قبلاً نحوه ایجاد Scratch Sprites را شرح داده‌ایم،  Scratch game   فعلاً به انتخاب یک گزینه خارج از جعبه ادامه می‌دهیم.





:: برچسب‌ها: برنامه نویسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: